Achtzaamheid

8-weekse Mindfulnesstraining

 

Drie maanden na afloop van de training merk ik de betekenis ervan nog iedere dag. Het zit vooral in kleine dingen, zoals met aandacht mijn ontbijt opeten, genieten van de natuur als ik op de fiets zit (niet al met mijn hoofd bij het werk), maar ook in grotere dingen, zoals beter luisteren naar mijn lichaam (op tijd naar bed . . .) en naar mijn gevoel (delen wat me dwars zit). Al met al een grote verandering waar ik blij mee ben! Ik kan me bijna niet meer voorstellen dat ik eerder zo 'ongeremd' leefde; het is nu al heel normaal voor me om af en toe even 'stil' te staan. 'Even stilstaan is soms al een hele vooruitgang!'
(vrouw, 28, docente)


Mindfulnesstrainingen zijn misschien mode, maar bij Guus is het geworteld in een doorleefde traditie.
‘Je werkt toegewijd, zorgvuldig en aandachtig. Eenvoud en vertrouwen zijn je kernwaarden. Voor mij heb je een nieuwe weg geopend. De avontuurlijke, rijk geschakeerde wereld van het NU. Mindful ZIJN is één ding, denken dat je het bent of vinden dat je het moet zijn, is wat anders. Bedankt!’
(man, 55, acteur en communicatietrainer)
 

Ik ben aan de training begonnen omdat ik moe was van het denken . . .
Maanden na de training leer ik nog elke dag door te oefenen. Het is toch net of vergelijkbare gebeurtenissen of gesprekken steeds in een ander daglicht komen te staan, omdat ik niet meer druk ben met óf anticiperen óf overal consequenties aan te verbinden. Heerlijk!
En ik heb al vijf collega's aan de oefening gekregen. Die zijn nu ook een stuk aangenamer in de omgang . . .
(man, 48, ondernemerscoach land- en tuinbouw)


Door de dagelijkse hectiek voelde ik mij in mijn werk vaak heen en weer geslingerd. Ik reageerde daarop geïrriteerd en voelde mij opgejaagd.
De Mindfulness cursus MBSR heeft mij daarin iets heel ‘wezenlijks’ gebracht. In mijn werk geeft het mij structuur en ordening. Het heeft aan de buitenkant niet veranderd, maar van binnenuit helderder en bewuster gemaakt.
Regelmatig keer ik terug naar mijn ademhaling en dat geeft innerlijk rust. Daardoor is het gemakkelijker om een ander in zijn waarde te laten. Door met aandacht bij mijzelf te blijven, kan ik onvoorwaardelijk geven en ontvangen.
(vrouw, 51, interieur-architect)