Achtzaamheid

5-daagse retraites

 

Het waren 5 bijzondere dagen. Het was heerlijk om meer en meer in mijn lichaam te komen. Vooral de loopmeditatie hielp daarbij.
De dagelijkse lessen hielpen om de focus te krijgen en te houden. De beweging van het ademhalen, maar ook mijn gedachten, heel minutieus onderzoeken en bij hun naam te noemen. Hele denkpatronen en ondermijnende woekeringen van gedachten kwamen aan het licht. Niet makkelijk, maar wel helpend: zo gaat dat dus in mijn denkhoofd en daar reageerde ik kennelijk altijd direct op. Het werd stiller en stiller en vooral ook zachter en liefdevoller in mij.
Thuis mediteer ik nu bijna dagelijks. Ik heb een wat comfortabeler bankje en kussen gekocht. Ik doe alles langzamer en bewuster: meer mindful. Het reactieve patroon merk ik eerder op. Mijn omgeving zegt dat ik rustiger ben, benaderbaarder, aanraakbaarder, geduldiger en zachter. Heel fijn om te horen en zelf ook zo te ervaren.
(vrouw, 52, analist)


Bijna wetenschappelijk ben ik de 5-daagse meditatie uitdaging aangegaan. Ik heb geëxperimenteerd met hoe ik mijn aandacht en toewijding het best kon bewaren en geanalyseerd wat de meditatie met me deed. Het was niet makkelijk, maar ging beter dan ik had verwacht. Het heeft me handvatten gegeven om in het dagelijks leven anders met dingen om te gaan. Hieraan hebben zeker ook de Dhamma talks bijgedragen, die ik niet als zweverig heb ervaren (een idee dat mensen misschien hebben) maar juist als heel down to earth en praktisch. Ik heb de retraite als heel toegankelijk ervaren; geschikt voor iedereen, ongeacht zijn/haar eerdere ervaring met meditatie. De begeleiding van Guus speelde hierin zeker een rol.
In het dagelijks leven ben ik me sneller bewust van mijn mentale staat, mijn fysieke staat en de verbinding daartussen. Als ik in een situatie merk dat ik onrustig, onoplettend, of gespannen (etc.) ben, benoem ik dat en kan ik me ervan losmaken. Ook oordelen kan ik sneller loslaten. Het geeft mentale rust om te weten dat je hiervan op aan kunt.
(vrouw, 31, werkzaam in de culturele sector) 


Na verschillende retraites elders te hebben gevolgd, ben ik nu twee keer bij Guus op retraite geweest voor een 5-daagse. De retraites kenmerken zich door een relatief kleine, echte groep waarmee je oefent. Het was ook voor het eerst dat ik kennismaakte met de Mahasi-methode. Dit was precies wat ik nodig had: het ervaren wat inspanning en concentratie kunnen betekenen voor je oefening. De retraites hebben mij enorm verder geholpen. Verder heb ik in de retraites de loopmeditatie ervaren zoals ik hem nog niet eerder heb ervaren. Hier heb ik pas echt ‘leren lopen’. De instructies waren wat dat betreft een eyeopener. Ik ga zeker nog een keer!
(man, 48, leerkracht en mindfulnesstrainer)


Uit nieuwsgierigheid naar wat meditatie is, en of het mij kan helpen beter om te gaan met stress en negatieve gedachten, had ik vòòr de retraite een aantal verschillende meditatiecursussen uitgeprobeerd. Deze 5-daagse retraite was de eerste ervaring met mediteren waar ik veel aan heb gehad. Het was hard werken, maar ik denk dat ik juist door het intensieve programma voordelen van inzichtmeditatie heb ervaren en het vertrouwen heb gekregen dat ik het vol kan houden om langere tijd de rust te nemen voor mediteren. Naast het vele oefenen hebben de duidelijke instructies/tips en benaderbaarheid van de begeleider me hier goed bij geholpen. Sinds de retraite mediteer ik bijna elke dag. Het geeft me het gevoel dat mijn hoofd ‘opgeruimd’ is en helpt me gedachten en gevoelens los te laten. Zo kan ik met minder bagage en meer aandacht weer verder.
(vrouw, 27, promovenda sociale wetenschappen)


In het dagelijks leven werk ik op een ingenieursbureau en hiermee verdien ik elke maand mijn centjes. Tijdens de 5-daagse retraite heb ik met een evenwichtige inzet gewerkt aan de zit- en loopmeditaties. Na het overwinnen van enkele hindernissen, werd ik beloond met iets dat niet in geld uit te drukken is: ik ervoer de kracht van observatie. Het heeft mijn leven blijvend veranderd in positieve zin. Nu, weken na de retraite, beleef ik nog steeds de krachtige werking van mindfulness.
(man, 31, geotechnisch adviseur)

 
Ik liep al een jaar rond met het idee om iets in stilte te doen. Omdat ik me veel bewuster wilde zijn van de combinatie die mijn lichaam en geest hebben. Mijn dominante geest overheerst mijn lichaam. Dat putte me uit en gaf me hoofdpijn en stress. In de training leerde ik door de oefeningen echt naar mezelf kijken. Met de begeleidende hulp van Guus, als luisterend oor en als verteller van de innerlijke processen, ben ik enorm gegroeid in mijn bewustzijn. Nu zijn mijn geest en lichaam in evenwicht en heb ik de capaciteit gekregen om stress en hoofdpijn te voorkomen.
(man, 45, projectmanager Ruimtelijke Ordening)


Het is voor het eerst dat ik een cursus heb gevolgd waarbij de impact zo duidelijk was. Elke keer als ik op de bus / de trein / een persoon moet wachten, ben ik bezig met ademhalen (i.p.v. met mijn telefoon, koffie, eten of irritaties). Ook kan ik mijn werk beter loslaten zodra ik thuis ben. Ik ben het contact met mensen (nog) leuker gaan vinden en kan er nu ook erg van genieten om in stilte dingen te doen of te zijn.
(vrouw, 26, projectmedewerker educatie)


Tijdens mijn werk wordt er vaak van mij verwacht dat ik ophoud met waar ik mee bezig ben en direct het probleem van dat moment ga oplossen, of dat ik de persoon die erom vraagt direct alle aandacht geef. Hierdoor werd ik  geleefd, maar daar stond ik niet bij stil. Burn-out en depressieve klachten werden deel van mijn leven.
Na een MBCT-training (Mindfulness Based Cognitive Therapy), waarin ik daarmee leerde omgaan, verlangde ik naar meer mindfulness in mijn leven, naar diepgang.
In de 5-daagse retraite heb ik ongelofelijk veel geleerd, en ik blijf het toepassen ook. Ik ga elke dag meer van moment naar moment. Ik kan zien waar mijn beleving vandaan komt. Oorzaak en gevolg worden duidelijker. Ik heb inspiratie en energie om dingen te veranderen, of om er anders tegen aan te kijken. Ik handel niet meer omdat ‘men’ dat van me verwacht of automatisch, maar doe wat bij mij past met aandacht.
(vrouw, 44, eigenaar middelgroot bedrijf)


Workaholic, perfectionistisch, ADHD, burn-out, volledig gedesillusioneerd, depressief en . . . verslaafd aan alcohol!
Tijdens een opname in een 12 Stappen-afkickkliniek  kwam ik tot inzicht en bezinning. Ik besefte dat ik een tweede kans kreeg om opnieuw te gaan leven. Ik maakte kennis met yoga, mindfulness en meditatie. Zaken die ik tot voorkort afgedaan had als “voor zweverige types en dus niks voor mij” deden mij kalmte en rust ervaren! Een openbaring was dat.
In de 5-daagse retraite heb ik dit alles ervaren op een indringende wijze. Ik voelde mij bevrijd en opgelucht hierna.
Thuis kan ik nu met behulp van Vipassana meditatie inzicht, rust, ruimte en stilte bereiken en genieten van de volheid van het moment.
(man, 61, medisch specialist met VUT)